Toch mooi om dat zo de eerste werkdag van de week te horen van je klant.
Maar wat maakt het nu precies dat een gesprek fijn verloopt? Natuurlijk bereid je jezelf op voorhand goed voor, je leest relevante informatie, je denkt na over de problematiek van de sector en de onderneming in het bijzonder. Bovenal verplaats je jezelf in de ondernemers, zonder op hun stoel te willen gaan zitten. En niet te vergeten, je zorgt ook voor een goede kop koffie.
Maar dan nog zit er verschil tussen gesprekken, althans bij mij.
Als ik terugkijk naar dit gesprek en een goede analyse maak denk ik aan een paar zaken:
- Meer doen dan verwacht;
- Op tijd lachen, zaken in perspectief zetten;
- Kennis hebben van de sector én van de actualiteit;
- Op tijd terugschakelen van inhoud naar proces. Als er erg veel info over de (grote) vergadertafel wordt gezonden dit gewoon benoemen en vervolgens bijsturen /terugschakelen;
- Het afspreken van een goede taakverdeling tussen ondernemer, accountant en NH Adviseurs. Zo voorkomen we dubbel werk én wordt er niets vergeten.
Het klinkt allemaal zo eenvoudig, gewoon doen dus. Zeker leer je door de jaren bij. Maar het is net als met ondernemen: ook daar is het de kunst om je behaalde resultaat continue met stapjes te verbeteren. Zeker met levend materiaal is dat niet iets wat je altijd helemaal in de hand hebt. Dat maakt het misschien (meestal) ook wel zo leuk.
Heb je ook belangstelling om met ons het gesprek aan te gaan? We hebben niet alles in de hand, maar met een goede voorbereiding, kennis van zaken, op tijd lachen en goede koffie hebben we wél een aantal belangrijke randvoorwaarden ingevuld!
Neem vrijblijvend contact op met NH Adviseurs op telefoonnummer 0492-505300.
Frans van Haperen