De coronacrisis brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Corona heeft een behoorlijke impact op de samenleving gehad. Welke aanpassingen zijn nodig voor je business model en eventueel voor je strategie? Hoe pak je dit aan? In dit nieuwsbericht bieden we een aantal tips en handvatten hoe je jouw business model aanpast naar het nieuwe normaal.
Een handig model hierbij is het Business Model Canvas. De bedenker van het model is Alexander Osterwalder. Het Business Model Canvas bestaat uit 9 bouwstenen.
- Klantsegment
Wie is je doelgroep of wat zijn je doelgroepen? Typeer je doelgroep(en) door ze zo volledig mogelijk te omschrijven (denk onder andere aan demografische gegevens, leeftijden, hobby’s en interesses enzovoorts). Hoe vollediger je de groep in beeld kunt brengen, hoe eenvoudiger je product of dienst is aan te passen op de behoeften van de doelgroep. - Waardeproposities
Waarom kiest een klant voor jouw product/dienst? Wat maakt je onderscheidend ten opzichte van je concurrenten? Wie kan dit beter vertellen dan je klant. Ga het gesprek met je bestaande/toekomstige klant aan om te achterhalen waarom hij voor jouw bedrijf kiest. - Kanalen
Nu je weet wie je klant is (bouwsteen 1) kun je gericht aan de slag om je klant te bereiken. Je klant moet immers weten dat je bestaat. Kies een kanaal (zoals internet, social media, krant enzovoorts) waar je klant gebruik van maakt. - Klantrelaties
Op welke manier heb je contact met je klant, online of face-to-face. Denk ook aan het aantal contactmomenten. Het huidige normaal vraagt om hier kritisch naar te kijken. Welke contactmomenten zijn noodzakelijk? Wellicht ontstaat hierdoor letterlijk en figuurlijk een grotere afstand tot je klant. Zoek naar een creatieve manier om de klantrelatie op een andere manier te onderhouden. - Inkomensstromen
De hamvraag: wie gaat je betalen? Wat is je verdienmodel? Past dit verdienmodel nog bij de huidige situatie? Sportschoolhouders zien bijvoorbeeld dat de passievere abonnementhouder zijn lidmaatschap als gevolg van de crisis op heeft gezegd. Komen deze klanten weer terug? Of moet je hiervoor je model wat aanpassen door bijvoorbeeld een strippenkaart toe te voegen aan je assortiment. Op deze manier verlaag je de drempel en kan de klant weer ‘wennen’ aan je dienst. - Key resources
Hoe kom je verder en wat heb je daarbij nodig? Breng in beeld welke hulpbronnen nodig zijn om je business model aan te passen naar het nieuwe normaal. - Kernactiviteiten
Wat is de kern van je bedrijfsactiviteiten? Kortom waar wordt het geld mee verdiend. Breng ook kritisch in beeld of nevenactiviteiten passen bij je kernactiviteiten. Ben kritisch en niet bang om nevenactiviteiten uit te besteden of een partner te betrekken. Het spreekwoord: “schoenmaker blijf je leest” past bij deze bouwsteen. - Belangrijkste partners
Wie zijn je belangrijkste partners? Maak inzichtelijk wie je strategische partners en kernleveranciers zijn. Leer deze partijen kennen en investeer in een succesvolle samenwerking. - Kostenstructuur
Breng in kaart wat je kosten zijn, zowel je directe als indirecte kosten. Hebben de aanpassingen van je business model kosten tot gevolg en kun je deze kosten doorberekenen?
Breng aan hand van het Business Model Canvas je business model (opnieuw) in beeld. Mogelijk vraagt het nieuwe normaal om aanpassingen van je model of aanpassing van je strategie.
Meer weten over het Business Model Canvas? Neem contact op met één van onze adviseurs op telefoonnummer 0492 – 50 53 00. Wij denken graag met je mee!