Je streeft naar tevreden klanten. Maar hoe doe je dat?
De drijfveer voor vrijwel alle organisaties is tevreden klanten. Tevreden klanten komen vaak bij je terug en zorgen voor gratis reclame. Ze worden als het ware ambassadeur van je bedrijf en dragen dit ook uit in hun omgeving.
Onderzoek toont aan dat de houding en het gedrag van medewerkers de meeste invloed hebben op de klanttevredenheid. Een hogere klanttevredenheid begint dus bij de houding en communicatie van je medewerkers.
Het doel van de communicatie is om minimaal de klantverwachting te realiseren. Wanneer de klant een blauwe pen van je wil afnemen, is hij teleurgesteld als hem een rode pen wordt aangeboden. Een goede communicatie met je klant voldoet minimaal aan de volgende vereisten:
Luisteren
Achterhaal de werkelijke vraag.
Efficiënt
Voorkom het onnodig op en neer versturen van vragen en antwoorden, en neem aan de voorkant de tijd om goed te inventariseren. Een goede inventarisatie kan behoorlijk veel tijdbesparing opleveren.
Maak afspraken
Zorg dat de afspraken SMART zijn (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden).
Kom afspraken na
Niemand houdt ervan om zelf achter antwoorden aan te moeten gaan. Spreek je af om uiterlijk woensdag te bellen, bel dan ook woensdag. Doe dit ook als je nog niet over het volledige antwoord beschikt. Een klant wil namelijk graag weten wat er zich afspeelt met betrekking tot zijn gevraagde dienst of product.
Meer weten over wat NH Adviseurs voor je kan betekenen op het gebied van communicatie? Neem contact op met één van onze adviseurs via telefoonnummer 0492 – 505 300. Wij denken graag met je mee!