Heeft u inzichtelijk welke generaties van uw product(en)/dienst(en) gebruik maken? Inzicht in de leeftijd van uw klantenbestand helpt bij het maken van keuzes. Welke doelgroep wilt u bedienen? Hoe krijgt u nieuwe generaties geïnteresseerd in uw product(en)/dienst(en)?
Iedere generatie is uniek en heeft haar eigen kenmerken. Sluiten uw producten of diensten aan bij de kenmerken van de generatie? Jongere generaties aan uw bedrijf binden leidt tot continuïteit van uw organisatie.
Verschillende generaties
Onderstaand een tijdslijn met de kenmerken van de verschillende generaties:
In dit artikel focussen we op de generatie Y (Millennials) en hun opvolgers generatie Z (Digital natives). Dit zijn de generaties van vandaag en morgen en daarmee interessant om op in te spelen.
Overeenkomsten millennials & digital natives
Deze generaties vertonen enkele overeenkomsten als het gaat om hun kenmerken.
1. De wereld van morgen!
Beide generaties hechten veel waarde aan duurzaamheid. Circulaire economie en tweedehands artikelen worden door deze generaties gezien als alternatief voor over- en massaproductie.
2. Normen en waarden
Respect voor iedereen en gelijkheid zijn voor deze generaties belangrijk. De normen en waarden van een bedrijf dienen hierop aan te sluiten.
3. Wees jezelf!
Beide generaties gaan voor authenticiteit en transparantie. Deze generaties voelen feilloos aan wanneer een bedrijf niet oprecht en relevant is.
Verschillen millennials & digital natives
Naast overeenkomsten zijn er ook verschillen te benoemen.
1. Dromen van een betere wereld
Millennials worden veelal beschreven als verwend. Zij dromen van een betere wereld. Digital natives zijn opgegroeid in de crisis, dit zijn doeners. Ze dromen niet maar werken aan een betere wereld.
2. Spenderen versus sparen
Millennials zijn opgegroeid in economisch goede omstandigheden. Zij spenderen veel en vinden sparen minder belangrijk. Daarnaast laten ze graag aan de buitenwereld zien wat ze kunnen en wat ze hebben (social media).
Digital natives zijn spaarders. Ze willen wel investeren maar dan moet het ook echt de moeite waard zijn. Overtuig deze generatie van de voordelen.
3. Winkels of webshops
Dagelijks kwamen er webshops online ten tijde dat de millennials opgroeide. De generatie is hiermee opgegroeid en vindt haar weg online. Je verwacht dat deze trend zich doorzet naar de volgende generatie. Digital natives winkelen echter liever bij een fysieke winkel. Zij gaan liever naar een winkel in de buurt met een breed en diep assortiment zodat zij hun eigen keuze kunnen maken.
Het is aan u om in te spelen op deze doelgroepen. We denken graag met u mee!